Én. – Találd meg a közös pontot! - új social média kampány
Az „Én. – Találd meg a közös pontot!" nevet viselő social média kampány indul 2020.08.01-jén Facebook és az Instagram felületeken. A kampány Simon Gabriella, Szücs Anikó, Raboczki Sára és Hajnal Stefi által életre hívott informális csoport és LMBT+ személyek együttműködésével valósul meg. A résztvevők mind hisznek az emberi jogok érvényesítésének és a társadalmi egyenlőség megvalósulásának fontosságában.
Hazánkban az LMBT+ közösség tagjaival szemben sajnos gyakoriak a negatív előítéletek és sokszor tapasztalnak hátrányos megkülönböztetést. Ez a negatív attitűd esetenként médiatermékek által is erősítve van. Viszont a közösség tagjainak a megismerése gátat szabhatna a sztereotip véleményalkotásnak és az ez alapján történő negatív viszonyulásoknak.
Ezen tények hívták életre a kampányt, ami közelebb hozhatja az LMBT+ emberek közösségét azokhoz, akiknek nincsen személyes tapasztalatuk annak tagjaival. A projekt LMBT+ személyek önkéntes részvételével valósul meg, akik mind képviselnek egy-egy nemi/szexuális identitást, de emellett számos más tulajdonságukat is megismerhetjük: nem csak azt tudjuk meg róluk, hogy ők leszbikusok, melegek, biszexuálisak vagy transzneműek, hanem, hogy leleményesek, melegszívűek, bátrak és találékonyak. A koncepció az, hogy a különböző LMBT+ identitások kezdőbetűjével megjelenítésre kerül minden résztvevőről sok olyan egyéb tulajdonság is, amelyet magukra illőnek éreznek, ezáltal hangsúlyozva, hogy a szexuális irányultság, vagy a nemi hovatartozás nem minden, és milyen sok egyéb ponton lehet egymáshoz kapcsolódni, egymással azonosulni, ezáltal pedig felismerni, hogy a „mások" nem is annyira mások, mint mi.
A projekt során bemutatásra kerül számos, a résztvevők fotóiból és tulajdonságaiból készülő plakát, és a résztvevőkkel készített rövid videóinterjúk; a kampány Facebook és Instagram felületein 2020. augusztus 1. és 2020. szeptember 6. között. Azért ezek a közösségi média felületek kerültek kiválasztásra, mert a tartalmaik könnyen továbboszthatóak, így sok emberhez eljuthatnak. Ezenkívül az Instagramot elfogadó közössége teszi a kampány befogadására alkalmas felületté, a Facebookon pedig elérhető az a felhasználói célcsoport, akiknek edukációra van szükségük az LMBT+ közösséggel kapcsolatban.
Az egyik projektgazda Simon Gabriella, aki fontosnak tartja a különböző társadalmi csoportok közötti diskurzus megvalósítását, valamint maga is az LMBT+ közösség tagja.
„Az LMBT+ közösség tagjaként a szerencsések közé tartozom. Soha nem ért semmilyen hátrányos megkülönböztetés szexuális irányultságom miatt. A baráti, ismerősi körömben azonban nem ezt tapasztaltam. Sok valós történetet hallottam arról, ahogy az emberek a különbségekre fókuszálva gátakat emeltek egymás közé és elhidegültek egymástól, akár egy szeretett családtagtól is. A gátak nehezítik a megértést, a megismerést és ezáltal az elfogadást is. Úgy gondolom nem ez a jó stratégia. Hidakat kell építenünk egymás között. Pont ezt próbáljuk megvalósítani a projekt által, hiszen mindenkiben ott bujkál számos attitűd, amivel könnyen azonosul. Én is tudok néha lehangolt, lelkes vagy lüke lenni és biztos vagyok benne, hogy ezzel sokan közösséget tudnak vállalni."
Szücs Anikó, a másik projektgazda elsődleges motivációja szintén a közösségek edukálása és a pozitív kommunikáció erősítése.
„Gyógypedagógus hallgatóként kiemelten fontos számomra a marginális társadalmi csoportok képviselete. A szexualitás és a nemi identitás megkerülhetetlen pontja az emberek mindennapi érintkezésének, ezért is fontos hangsúlyozni, hogy akik ebből a szempontból kisebbséghez tartoznak, azok ugyanúgy megérdemlik a feltétlen elfogadást, mint a többség. Hiszek abban, hogy az emberek szocializációja az életük végéig tart, és ha egészen eddig olyan impulzusok is érték őket, ami elidegenítette őket a másiktól, akkor is van remény arra, hogy hogy ez változzon. Szociálpszichológiai ismereteimre is támaszkodva úgy gondolom, hogy az előítéletek információhiányból adódnak, és ha több információ áll rendelkezésre az LMBT+ személyekről, akkor, ha a tőlük idegenkedők nem is válnak ettől varázsütésre elfogadóbbá, mindenesetre az információk befogadásával nyitnak feléjük. Erre szeretnénk megadni minél több embernek a lehetőséget kampányunk által."
kép forrása: Raboczki Sára