A társadalom, mint diktátor?

A társadalom, mint diktátor?
Diktátor: a szóval talán először történelem órán találkozik az ember. A diktatúra egy olyan állami berendezkedést jelöl, amelyben a diktátor, azaz egy korlátlan hatalommal rendelkező, gátlástalan jellemmel bíró egyén olyannyira meghatározza a környezetét, hogy mélységekig lehatolva alakítja kötelékeit, az élet minden szegmensét marionett bábuként t...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

COVID-19 árnya a társadalomban: merre tart a COVID - generáció?

COVID-19 árnya a társadalomban: merre tart a COVID - generáció?
Az egyének fejlődésében, személyiségük formálódásában számos faktor szerepet játszik: meghatározza azt az adott társadalmi, gazdasági kontextus is, ebből kifolyólag kijelenthetjük, hogy a COVID-19 világjárvány okozta szituációs attitűdök, érzületek, momentumok olyan mély nyomot hagynak a mostani generációban, hogy tulajdonképpen egy saját jellemvon...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Hallgatni arany….Na de mindig?- Az elhallgatás spirálja

Hallgatni arany….Na de mindig?- Az elhallgatás spirálja
A XXI. században könnyen dobálózunk olyan szavakkal, hogy maradj egyedi, hallasd a hangod, állj ki magadért, őrizd meg a személyiséged, egyszóval ne válj a tömeg részévé. Sokszor nem gondolunk bele abba, hogy vajon milyen pszichológiai folyamatok, lelki vívódások zajlanak a kisebbségben, akik legyen szó bármilyen témáról, hangjuk elfojtására kénysz...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

"Azt gondoljuk, hogy az előítéletes gondolkodásmóddal talán a legkevésbé megfertőzve a tizenéves fiatalok vannak" - interjú az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvánnyal

"Azt gondoljuk, hogy az előítéletes gondolkodásmóddal talán a legkevésbé megfertőzve a tizenéves fiatalok vannak" - interjú az Uccu Roma Informális Oktatási Alapítvánnyal
A romák a legnagyobb kisebbségcsoport, több százéves közös történelem mellett Magyarországon, mégis az etnikai alapú megkülönböztetés, a bűnbakok és a többségtől való intolerancia továbbra is a társadalom egyik legnagyobb problémája. A probléma fő forrása a tudás és interakció hiánya, a kisebbség és a többség közötti párbeszéd és együttműködés lehe...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

„A szegénység legnagyobb bűne, hogy a vágyakozás képességét is elveszi a gyerekektől." A Mi dolgunk ezen változtatni! - Interjú az Igazgyöngy Alapítvánnyal.

„A szegénység legnagyobb bűne, hogy a vágyakozás képességét is elveszi a gyerekektől." A Mi dolgunk ezen változtatni! - Interjú az Igazgyöngy Alapítvánnyal.
A fent említett gondolat komoly érzéseket kelt az emberben. Kontinenseken átívelően van jelen a szegénység, egyenlőtlenség a társadalom minden szegletében, nem kímélve semmilyen korosztályt. Igazán elgondolkodtató azonban, hogy ha nem nyújtunk segítő kezet már kisgyermekkorban, ha nem vetül a reménynek csak egy csipetnyi sugara sem a gyerekekre, ho...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Egy osztályközösség, mint együttműködő közösség? Lehetséges!- interjú a Közterem csapatával

Egy osztályközösség, mint együttműködő közösség? Lehetséges!- interjú a Közterem csapatával
Legújabb interjúm vendége Lencse-Csík Orsolya, a Közterem alapítója és szakmai vezetője volt. A Közterem gondolata 2014-ben fogant, amikor Orsolya egy gimnáziumban dolgozott pedagógiai asszisztensként. Észrevette, hogy egy jól felépített, készségfejlesztő tréning alapokat is magában hordozó foglalkozásra mekkora szükségük van a diákoknak. A visszaj...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Nők az iszlám világban, életük a küzdelem: Lehet a kendő árnyékában érvényesülni?

Nők az iszlám világban, életük a küzdelem: Lehet a kendő árnyékában érvényesülni?
A XXI. századi nyugati nők gyakran túlszárnyalják a férfiakat az élet különböző területein. Sikeresen alkalmazkodnak a férfivilág szabályaihoz, aktív résztvevőkké válnak bizonyos versenyekben. A modern világ országaiban azonban negatív képet festünk a muszlim nők helyzetéről: egyfajta berögződés, hogy alárendelt státuszban vannak, és beletörődnek a...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Szegregáció: Vajon létezik kiút?

Szegregáció: Vajon létezik kiút?
Elkülönítés, szétválasztás: ezt jelenti a latin eredetű segregatio, melyből a szegregáció szavunk ered. Keveset beszélnek róla, mégis egyre inkább égetőbb problémát jelent a cigányság iskolai szegregációja: a legnagyobb gond, hogy a társadalom sem érti igazán, hogy mi ezzel a probléma. Ám ha az egyébként is nélkülöző, szociálisan hátrányos helyzetű...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Hálót adni a hal helyett - interjú a BAGázzsal

Hálót adni a hal helyett - interjú a BAGázzsal
Szinte végtelennek tűnik a problémák halmaza, amelyet egy társadalom megtapasztalhat. Ahány ház, annyi szokás, szokták mondani, tehát a problémák kezelése is igen sokszínű, ám úgy vélem, hogy van egy örökérvényű mondás, mely a segítségnyújtás tekintetében megfontolandó: „Ne halat adj az éhezőnek, mert azzal csak egyszer lakik jól. Adj neki hálót, t...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? 3 .rész

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? 3 .rész
Gondolkodtál már azon mennyit ér a szavazatod? Ismered a demokrácia értékeit? Van önálló véleményed egyes hétköznapi problémákat illetően? Ezeknek az egyszerűnek tűnő, ám annál jelentősebb kérdéseknek a megválaszolásához a társadalom tagjainak részesülnie kell egyfajta nevelésben, melyet demokratikus állampolgári nevelésként könyvelhetünk el. Cikks...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? - 2.rész

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? - 2.rész
Gondolkodtál már azon mennyit ér a szavazatod? Ismered a demokrácia értékeit? Van önálló véleményed egyes hétköznapi problémákat illetően? Ezeknek az egyszerűnek tűnő, ám annál jelentősebb kérdéseknek a megválaszolásához a társadalom tagjainak részesülnie kell egyfajta nevelésben, melyet demokratikus állampolgári nevelésként könyvelhetünk el. Cikks...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? 1.rész

A rendszerváltás árnya a jelenben?- Vajon miért nem valósult meg a sikeres állampolgári nevelés? 1.rész
Gondolkodtál már azon mennyit ér a szavazatod? Ismered a demokrácia értékeit? Van önálló véleményed egyes hétköznapi problémákat illetően? Ezeknek az egyszerűnek tűnő, ám annál jelentősebb kérdéseknek a megválaszolásához a társadalom tagjainak részesülnie kell egyfajta nevelésben, melyet demokratikus állampolgári nevelésként könyvelhetünk el. Cikks...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Művelődni a virtualitásban? Lehetséges! - az Irodalmi Lépegető és a Gizdaszavak tükrében

Művelődni a virtualitásban? Lehetséges! - az Irodalmi Lépegető és a Gizdaszavak tükrében
A kultúra értékeit az emberek mindig igyekeztek valamilyen módon fenntartani és átadni: legyen szó arról, hogy kőbe vésték, kódexeket írtak, papírra vetették, és szerencsére elmondható, hogy a digitális kultúra virágzása idején is hasonló magatartást tanúsítanak. Rab Árpád a digitális kultúrát vizsgálva így vélekedik: „A digitális kultúra életünk s...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Akik célul tűzték ki, hogy tesznek a Földért - interjú a 10 millió Fa mozgalommal

Akik célul tűzték ki, hogy tesznek a Földért - interjú a 10 millió Fa mozgalommal
Miközben írok, azon merengek, hogy milyen értékes a felettem tornyosuló szomorúfűz. Tisztítja a levegőt, egy forró nyári napon hűsítő árnya óv, nem beszélve azokról az élőlényekről, melyeknek menedéket nyújt. Ilyen képzelgések közepette mindig eszembe jutnak Jókai Mór szavai:  „ Ingyen hallhatod dalát.Ültess fát!"  A tavalyi év során talá...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Te ÉRZEL-E (M)?

Te ÉRZEL-E (M)?
Daniel H. Pink szavait idézve: „Igaz, hogy az érzelmeink a bensőnkben zajlanak, de kívülről is látszanak. Akárhogyan próbáljuk is palástolni, előbb-utóbb felszínre bukkannak, és ez befolyásolja, hogy mások hogyan reagálnak szavainkra és tetteinkre."  ​A digitális világ eddig is árnyként vetült az életünkre, de nem bátortalan kijelentés, hogy a...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Élsportolók, mint a társadalom alakítói: de mi van a függöny mögött?

Élsportolók, mint a társadalom alakítói: de mi van a függöny mögött?
A sport szereplői, valamint a média jelentőségének megnövekedése következtében érdekes jelenségnek lehetünk tanúi a XXI. században. Ezen hatások tulajdonképpen olyan 'egyéni márkákat' teremtenek meg, legyen szó a gyakorlatban egy inspiráló csapatról vagy konkrét személyről, akinek életútja, története példaképpé válhat a társadalom számára, és motiv...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Nyomot hagyni a szívekben - interjú az Afrikáért Alapítvánnyal

Nyomot hagyni a szívekben - interjú az Afrikáért Alapítvánnyal
Sokunk életében prioritás az önkéntes tevékenységen alapuló munkavégzés. Hiszek abban, hogy képesek vagyunk nyomot hagyni a világban. Az önkéntesség során leginkább gyakorlott kompetenciáink, mint az empátia és a figyelmesség érdekelté tesz minket abban, hogy kezdetben a saját mikrokörnyezetünkkel tegyünk apró csodákat, de olyan álmok szövögetésére...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás

Zűrzavarban összefogni, avagy a ködben is keressünk szivárványt!

Zűrzavarban összefogni, avagy a ködben is keressünk szivárványt!
Az elmúlt hetek, napok történései során szembesülhettünk vele, hogy hogyan borul fel a hétköznapi rutinunk egyik napról a másikra. Nem utazunk az egyetemre a sárga villamoson, utunk során nem halljuk az óvodába, iskolába tartó gyermekek kacaját, nem találkozunk középiskolások csoportjával. Mindezek mögött komoly politikai döntések állnak, melyek bá...
Tovább a teljes bejegyzéshez
  0 hozzászólás