Minden bizonnyal a 2000-es évek elején kezdődött a social media mindennapos használata. Ez többnyire ingyenes felületet biztosít a családdal, barátokkal, szomszéddal, postással, és a szerelmünnkel való gyors kapcsolattartásra.  A kezdetben mejelenő myspace és iWiW talán elég ócskának tűnik 2018-as szemmel.

Vonzó az, ha az ember tartalmát több tucat ember látja, ám megéri az a sok áldozat, nagy kockázat, hogy népszerűek legyünk?!

A nagy áttörést azonban a Facebook 2004-ben, és az Instagram 2010-ben való megjelenése jelentette. Mindenki megőrült értük, s lassan kialakultak a trendek; mit, hogyan, mikor kell posztolnunk a nagy nézettség érdekében?! Valamint mi az, ami cikinek és visszataszítónak számít?!

Abba azonban nem gondolunk bele, milyen veszélyei lehetnek a napi “insta” posztoknak és a különböző, esetenként elég pikáns részleteket tartalmazó privát üzenetben elküldött képeknek. /minden továbbítható, amit az egyén egyszer már megmutatott magából, azontúl nem beszélhetünk személyi jogokról/

Tény, hogy elég menő, ha több ezer, akár tízezer fölötti a követőid vagy ismerőseid száma, mégis nagyobb az esély arra, hogy eltulajdonítják a képeidet, felhasználják más oldalon, eladják különböző cégeknek, akik mit sem sejtve posztolják több milliós nézettségszámú felületekre.

A legnagyobb gond a kora tizenéveseknél jelentkezik. Meggondolatlanok, túl hamar “adják oda magukat” másoknak (itt most csak a képernyőn keresztüli dolgokra gondolok). Nem tudják, vagy nem akarják tudni a velejáróját a csak egyszer és egy embernek elküldött tartalmaknak. Lehet a címzett egy kedves osztálytárs, egy jóképű fiatalember, egy perverz ötvenes, de egy erre specializálódott cég is.

5 legfőbb, a fiatalokat érintő veszély:

  • Ellopják a gyermek képeit és visszaélnek azokkal
    /ezek észrevétele önbizalommal töltheti el őket, mely később az idegösszeomlás szélére sodorhatja őt/
  • Különböző feladatok teljesítésére kérik őt
    /legjobb példa a “Kék bálna” nevezetű csoport, aminek kapcsán több gyermek vesztette életét az instrukciók teljesítése alatt/
  • Gyermek identitását veszti a negatív kommentek miatt
    /erős kritikák esetén a gyermek magába fordulhat/
  • Túlzottan hamar csöppen bele a nagyvilági életbe
    /külső behatásoknak eleget téve próbálja megismerni a kommunikáció minden formáját/
  • Többet kommunikál kvázi idegenekkel mint közvetlen környezetével
    /esetenként vitába keveredik velük, titkolózás miatt/

A problémákat megelőző alapvető tippek:

1. Maradj szilárd talajon, értékeld környezeted, ne légy mohó a követőid számát tekintve!

2. A “küldés” gomb megnyomása előtt kétszer is gondold át a lehetséges következményeket!

3. Kompromitáló, intim képeket ne küldj, ne fogadj, és ne továbbíts senkiről, ne bízz meg senkiben!

4. Ne akarj más életében élni!

5. Legyél kitartó, értéket közvetítő, önazonosságod elvesztése nélkül!

A – csúnya szóval értett – celebek több százezres követői tábora megköveteli a napi posztok mejelenését, ellenkező esetben az egyed elveszt egy-két, akár több száz követőt. Ezen oldalak kezelése időt, és pénzt vesz igénybe, melyet nem mindenki tud megteremteni. Természetesen számukra a “brand” építése jelentős szerepet tölt be, hiszen ez a legfőbb hirdetési felületük.

Utóbbi tényezők a fiataloknak nem céljuk, ők pont ezekhez az emberekhez szeretnék hasonlítani saját magukat. Nekik a napi poszt, és a rengeteg kép megosztása fontos. Minden tizenévesben van némi “Majd én megmutatom..” és egy kevés “Nekem ilyenem is van!” vágy.

Talán ez rendben is van egy bizonyos szintig. Mindenképp meg kell azonban említeni az egyedi, kezdő, olyan fiatalokat, akik adni szeretnének valamit. Más az ha valaki meg szeretne mutatni valamint, mint az, ha rá akarja erőszakolni tartalmait, termékét – akár pénz befektetésével- másokra.

De beszélhetünk a 14 éves kisgyermekekről is, akik youtube-csatornát kezelnek, és egy nap több alkalommal tesznek közzé számunkra “my story”-kat, melyek 24 óráig foglalnak helyet az oldal felületét.

 Tényleg ők lesznek a testvéreink/gyermekeink/barátaink példaképei?