Mi az a fast fashion? Miért indult ellene a slow fashion? Kinek éri meg, és végül ki szenved a körforgás végén?
Miért nem szabad ezzel a mondattal dobálózni, hogy ne vásároljunk több fast fashion terméket?
Miért érdekes a #whomademyclothes?

Biztos vagyok benne, hogy Te is szeretsz vásárolni. Legyél lány vagy fiú, ha új ruhát veszel, akkor biztos, hogy jobban, önbizalommal telve érzed magad benne. Arról is meg vagyok győződve, hogy fast fashoin divatcégek márkaboltjainak polcairól szoktad kiválasztani a számodra legjobban tetsző ruhadarabokat. Tudom, mert én is így teszek.

Mit takar a fast fashoin kifejezés? Nem lehetséges pontosan lefordítani ezt az angol szókapcsolatot. A tömeggyártott ruhadarabok eljuttatása minél gyorsabban, minél nagyobb közönséghez. Vannak olyan divatmárkák, amik a régebben megszokott 2 szezon helyett (őszi-téli és tavaszi-nyári) mostanra már évi 52 kollekcióval várják a vásárlóikat. Ez a ruhagyártási tempó eredményezi azt, hogy évente körülbelül 80 milliárd ruhadarab készül el.

Ezért nem is csodálkozunk, ha manapság egyre többen szeretnének tenni valamit a fast fashion ellen. A slow fashion képviselői környezetkímélő és etikus cégektől szeretnek vásárolni. A hazai divattervezőket támogatják, és ha lehet, kisebb butikokban költik el a pénzüket. Az egyik leghíresebb képviselője ennek a mozgalomnak Emma Watson, brit színésznő. Azonban a slow fashion márkák által elkészített ruha kifizetéséhez sokszor a zsebünk mélyére kell, hogy nyúljunk.

Amikor bemegyünk egy üzletbe, bele se szoktunk gondolni, honnan jönnek a ruháink, és kik készítik azokat. Bangladesben, ahol a legtöbb fast fashion ruhagyára van, 4 millió munkás dolgozik azért, hogy mi évi 52 kollekcióból kedvünk szerint válogathassunk. Napi 3 dollár a bérük a rettenetes körülmények ellenére sincsenek megfizetve.

Mindezek és a fast fashion környezetszennyező hatásának ellenére, van jogunk arra buzdítani az embereket, hogy ne vásároljanak ilyen termékeket? Szerintem nincs. Tudtad, hogy ha arra bíztatjuk a vásárlókat, hogy csak és kizárólag slow fashion ruhákat vásároljanak, tulajdonképpen azt a jelenséget idéznénk elő, hogy világszerte 40 millió ruhagyári munkás lenne munkanélküli? Tudom, hogy a fast fashion borzalmas. Hiszen mégis miért kerül 2700 liter édesvízbe egy pamutpóló elkészítése? Ezek után pedig miért engedik azt, hogy a vegyszeres víz bekerül a talajba és a folyókba?

Mégis mit tehetünk azért, hogy a divat etikusabb legyen a dolgozóknak és környezetbarátabb a Föld számára? Ennek érdekében született meg 2013-ban a fashion revolution gondolata, amely magába foglalja a Who made my clothes? mozgalmat. A törekvés célja nem az, hogy az embereket a ruhavásárlás ellen buzdítsák, hanem hogy felnyissák a vásárlók és a divatmárkák szemét, és etikusabb, környezettudatosabb irányba tereljék azokat. A #whomademyclothes-ra amit a 2016-os Fashion Revolution Week hét keretein belül több, mint 70000 felhasználó tett ki, több mint 1000 márka válaszolt, és mutatta meg, hogy valójában kik is készítik a ruháikat.

Ezért kell nekünk, vásárlóknak küzdeni azért, hogy etikusabbá és környezettudatosabbá alakuljanak át a ruhagyárak. A világ egy nagy körforgás, ezért kell nagyon vigyáznunk az olyan kijelentésekkel is, hogy le a fast fashionnel. Hiszen amikor mi ezt kimondjuk, akkor valójában nem is gondolunk bele, hogy egy-egy ilyen kijelentéssel hány millió munkás életét tehetjük tönkre.

Ha estleg felkeltettem volna az érdeklődésedet a téma iránt, akkor tudom ajánlani a www.annainthemirror.com -ot és a http://www.holyduck.hu/ című oldalakat. Vásárlási alternatívák után böngészve, pedig rengeteg érdekes dolgot találhatunk. például, ha szeretsz varrni, akkor próbálj meg magadnak varrni valami csinos kis ruhát. Ne félj betérni néha egy-egy turkálóba, hiszen itt is rengeteg kincsre bukkanhatsz. A lényeg, hogy ne félj új dolgokat kipróbálni a ruhavásárlás terén sem.

Források:
http://www.holyduck.hu/about/
http://divatjog.blog.hu/2017/04/04/a_slow_fashion_mozgalom_es_szamunkra_legkedveltebb_kepviseloi
http://asalon.hu/hu/news/who-made-my-clothes-elindult-a-fashion-revolution-magyarorszagon-is_1294

Képek forrása:
https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/03/the-neurological-pleasures-of-modern-shopping/388577/
http://www.bast-clothing.com/ethical-fashion/fast-fashion-vs-slow-fashion/
http://asalon.hu/hu/news/who-made-my-clothes-elindult-a-fashion-revolution-magyarorszagon-is_1294