Képzeld magad elé a képet: egy minimalista stílusú, modern belvárosi lakás, fehér falak, nagy belmagasság, hatalmas ablakából rálátni a városra. Középen bolyhos szőnyeg, fekete dohányzóasztal rajta kávésbögrékkel, egy fehér kanapé és egy sötét fotel. Négy fiatal beszélget a szobában: egy szőke lány a párkányon ül, egy barna hajú a szőnyegen, a telefonján keres valamit. Az egyik fiú a kanapéról figyeli, a másik a fotelben helyezkedett el. A lakás szobanövényekkel, egy díszpárnával és egy falra írt idézettel dekorált.

És most vess egy pillantást erre a képre.

A szöveg és a kép ugyanazt a jelenetet festették le, ez utóbbit mégis egy tizedmásodperc alatt feldolgozta agyad, míg a mondatok végigolvasása jóval több időbe telt. Egyértelmű, hogy a vizuális információkat gyorsabban értelmezzük, és nagyobb hatással is vannak ránk. Ezt az emberi tulajdonságot képzőművészek, reklámok sokasága használja ki – az aktivizmus gyakorlása során is érdemes figyelembe vennünk.

Ha például szervezünk egy eseményt, legyen az demonstráció, önkéntesség vagy workshop, szükségünk van ezt hirdető plakátokra, amiket akár kinyomtatva kiragasztunk, akár csak az interneten osztunk meg. Ha pedig demonstráción veszünk részt, arra transzparensek alkotásával is felkészülhetünk. Egy-egy jól sikerült plakát olyanok figyelmét is megragadhatja, akiket alapvetően hidegen hagyna ügyünk. Nem véletlen, hogy annyi válogatást találunk az interneten a legjobban sikerült, leghumorosabb vagy legjogosabb kérdéseket felvető transzparensekből.

Ezeket végignézve azt tapasztaljuk, hogy általában nem szövegként funkcionálnak; még ha vannak is rajta szavak, inkább képként akarják megragadni a figyelmed. Ezért egy rövid, ütős jelmondat kiválasztása csak a plakátgyártás első fázisa. Érdemes alaposan átgondolnunk a kompozíciót, méreteket és színeket. Sokat számít az adott téma szimbólumává vált képek, színek használata: ezeket a jelképeket nem véletlenül vonják be a mozgalmakba. Egy jó plakát nem csak elgondolkodtató, de könnyen értelmezhető is, így nem érdemes túlzsúfolnunk: gondoljuk át a mondanivalónkat, és fejezzük ki a lehető legegyszerűbben!

Számolnunk kell azzal, hogy az emberek szívesen fotózzák le elkészült transzparensünket, sok szlogen pedig épp így válik híressé. Mindennek megtervezése igazi grafikusi projektté válhat – a téma iránt érdeklődőnek például a Közélet Iskolája hirdetett nemrég molinókészítő workshopot.

A képek jelentősége azonban nem merül ki a plakátalkotásban. Ha részt veszünk egy eseményen, amire felhívnánk a figyelmet, a szóbeli beszámoló gyakran nem elég. Bár manapság pár kattintásba kerül bármilyen kép manipulációja, az emberek még mindig hitelesebbnek tartják a fotókkal alátámasztott történeteket. Úgy érzik, saját szemükkel bizonyosodhatnak meg ezáltal az igazságról. Egy gondosan elkészített, lényegre fókuszáló fotósorozat mellé már szöveg sem kell, a képek magukért beszélnek. Ezért bátran dokumentáljuk az élményeinket képekkel, mutassuk meg a saját szemszögünket, hiszen talán épp a mi nézőpontunk fog befolyással lenni valaki véleményére!

Az elkészített képeket pedig ne őrizgessük magunknak: sok lehetőségünk van arra, hogy megosszuk ezt másokkal. Az emberek megszólítására, képzésére is érvényes, hogy a vizuális kommunikáció gyakran hatékonyabb a szövegírásnál. Nem csoda, hogy egy vlogger vagy Instagram-oldal ma már jóval nagyobb közönségre számíthat egy újságnál, blognál. Ezért ha az írásos formát választjuk, ahhoz is minél több képet válasszunk illusztrációként, melyek nem csak a szöveg monotonitását törik meg, de akár plusz információval is alátámasztják mondanivalónkat. De az új kommunikációs felületeket se féljünk használni: rengeteg közösségi profil és oldal foglalkozik azzal, hogy aktivizmussal foglalkozó fotókat, rajzokat, rövid posztokat oszt meg, akár humoros formában. Bár ezek az oldalak általában csak az eleve így gondolkodóak szórakoztatására, további informálására jönnek létre, azért az is vitathatatlan, hogy ha valaki rendszeresen belefut a bejegyzéseikbe, a hatásukra átgondolhatja véleményét. Főleg azért, mert ezek a képek kevésbé tűnnek száraznak, oktató jellegűnek, beleillenek a közösségi oldalak szórakoztató tartalomözönébe, így észrevétlenül történhet meg velük az emberek világképformálása.

Láthatjuk tehát, hogy rengeteg ötlettel használhatjuk ki a vizuális kommunikáció szerepét az aktivizmusban. Legyen akár figyelemfelhívó plakát, kisfilm, vlog, fotósorozat, rajz, képzőművészeti alkotás, ezek a projektek nagyban hozzájárulnak a társadalmi tudatosságra neveléshez. Használjuk ki bátran a kreativitásunkat, és állítsuk az elkészített képeinket jó ügy érdekébe!

Képek forrása: pexels.com