A politika a mindennapjaink szerves részét alkotja. Hallhatunk róla a rádióban és a tv-ben, a pártokat és a tagjait megtalálhatjuk különböző internetes fórumokon, akikkel akár chatelhetünk is.  Az utóbbival, leginkább a fiatalabb korosztály politikai beintegrálását akarják elérni. Az EP választás során kialakult meme háborút az Instagrammon több ezer kiskorú követte, mégis a fiatalok politikai és közéleti affinitása folyamatosan csökken. Hibát követ el a jelenlegi oktatási rendszer, hogy az iskolákban hiányosak a politikai felvilágosítások?

Diákként gyakran szembesülünk azzal a problémával, ha órán aktuálpolitikai tartalmat súrolunk, hogy tanáraink nem érzik helyénvalónak, és megkérnek bennünket, hogy a továbbiakban tartózkodjunk a témától. Persze az ilyesmi kéréseknek nem csak személyes, hanem komoly politikai háttere is van. A Nemzeti Alaptanterv (NAT), 2011. évi CXC. törvény 24§ 3. bekezdése kimondja, hogy nevelési-oktatási intézmény helyiségében, nem működhet politikai célú mozgalom. Vagyis nem különíti el, a politika oktatását és a politizálást, így akadályozza a diákokat a kulcsfontosságú kompetenciák elsajátításában.

Ugyan a földrajz, a történelem és egyéb reál tantárgyakba beintegrálták az alapkövetelmények egyes részeit, mégis ezek a tantárgyak nem teszik lehetővé, hogy elsajátítsanak olyan készségeket, amik a politikai élethez szorosan kapcsolódnak. Többek között ide tartoznak az interkulturális kompetenciák, a vitakészség és a kritikus gondolkodás, amiket akár az iskolában egy speciális óra keretein belül elsajátíthatnának. Azonban az órák többsége frontális, így szinte elkerülhetetlen az alá-fölé rendelt viszony. Ebben a helyzetben pedig az oktatók által képviselt politikai irányzatok, és sajátos ideológiák, könnyen befolyásolhatják a diákokat. Persze ez kiküszöbölhető lenne szigorú szabályok bevezetésével és egyedi tanterv létrehozásával, azonban ez az állam számára követhetetlenné válna.

Így felmerül a kérdés, hogy ez a speciális óra, vagy tanórán kívüli foglalkozás, többet ártana-e, mint használna. Kialakítható semleges közeg, mind ideológiai, mind világnézeti szempontból?                         

Az általam megkérdezett (16-18 éves) diákok nagy része, az utóbb feltett kérdésre igennel felelt, sőt sokan szorgalmazták is a „program” elindítását, mivel ők maguk is hiányosnak érezték az ismereteiket. Mégis, csupán a válaszadók fele venne részt szívesen ezeken a tanórákon/foglalkozásokon. Érthető okokból, a már eddig is túlterhelt napjaikra hivatkoztak.

A politika széles spektruma ezer és ezer új lehetőséget kínál a diákoknak, akik ezeket nem tudják megfelelően kihasználni, személyes vagy külső problémákból adódóan. Így a kérdés miszerint; „Érdemes és lehetséges-e politikai tartalmat beintegrálni a közoktatásba?”, mindaddig megválaszolatlan marad, míg egy átfogó tanulmány, fel nem méri, és le nem írja az ifjúság valós tudását.

Szerző: Gombos Noémi

Kiemelt kép forrása: pexels.com