Sikerre vágysz? Örülnél, ha elismernék a tudásodat és értékelnék, hogy igyekszel jobb és jobb lenni? Célod, hogy az emberek valósághű és pozitív, meggyőző képet kapjanak rólad, de nem tudod, hogyan állj neki a bemutatásának? Segítünk!

A selfbranding Magyarországon nem egy széles körben elterjedt lehetőség arra, hogy olyan benyomást tegyünk az emberekre, amilyenre szükségünk van. Néhányan talán a szájukat húzzák. Önreklámozás? Minek az? Túlságosan sokat legyezgeted az egódat?

A selfbranding azonban távol áll ettől. Az egésznek a lényege a kommunikáció, ugyanis fontos tisztában lenni azzal, hogy a mondandónk csupán egy kis szeletét teszi ki mindannak, ami meghatározza a beszélgetőpartnerünk hozzánk való viszonyulását. Mindenki számára ismerős lehet, hogy hiába szakértő valaki egy adott témában, ha nem tudja eladni magát, akkor még az is sikeresebb lehet nála, akinek kevesebb tapasztalata van az éppen terítéken lévő dolgot illetően. Ezzel bizonyítja, hogy talpraesett és képes megbirkózni bármilyen problémával, mindezt kreatívan, a saját stílusában kivitelezve.

Legtöbben munkánk során tapasztaljuk, hogy azok a személyek, akik magasabb pozicíókban vannak, általában képesek arra, hogy kooperáljanak más csapatokkal, tanácsokkal látják el ismerőseiket, magabiztosak, sugárzik róluk, hogy tudják mit akarnak és eltántoríthatatlanok céluktól, emellett szívesen segítenek másokon, igényesek a környezetükre. Nem utolsó sorban: nem rágódnak túl sokat feleslegesen a problémákon, hanem a megoldásra koncentrálnak. Rendelkeznek egy különleges, másokéval összetéveszthetetlen imidzssel, egyedülálló fellépésekkel. Éppen emiatt néha nem az a jó vezető, aki a legprofibb az adott szakmában, hanem aki a legjobban koordinálja a csapatot, akiben bízhatnak az emberek és szívesen követik.

A selfbranding egy remek eszköz lehet arra, hogy megtaláljuk önmagunkat, hiszen elengedhetetlen a saját stílusunkkal való munkálkodás a branding során. Érdemes tisztában lenni azzal, mi az, amit el szeretnénk érni, mit kapunk azáltal, és legfőképpen: mivel rendelkezünk, mi az, amire építhetünk. Kiindulhatunk múltbeli sikereinkből. tanulhatunk a hibáinkból, támaszkodhatunk tapasztalatainkra. Fontolóra kell vennünk, mi az, amiben fejlődnünk kell, és a javulásra koncentrálni. Ezáltal elérhetjük azt, hogy mások kompetensnek lássanak minket, összeszedettnek, olyannak, aki tudja, hogyan érheti el a célját. Fontos, hogy a selfbranding kiépítésével önmagunkat is fejlesztjük, és ne akarjunk olyat láttatni magunkról, amik nem vagyunk – rövid időn belül kiderül, és saját magunkat hozzuk kellemetlen helyzetbe. Az önmárkázás tehát segít egy keretet adni másoknak arra, kik is vagyunk valójában, és mi az, amiben mi vagyunk a legprofibbak, mindezt egy kellemes benyomással ötvözve.

Mi az tehát, ami számít?

A nonverbális kommunikáció segítségével jelzéseket adhatunk arról, hogy éppen milyen állapotban vagyunk, mennyire érdekel minket valójában az adott téma, és mennyire vagyunk hitelesek. A probléma az, hogy a nonverbális kommunikáció nagy része tudattalanul zajlik, nehezen tudjuk szabályozni, viszont annál könnyebben vonunk le ez alapján következtetéseket egy másik emberről. A testtartásnak, a tér kihasználásának, a mimikának, gesztusoknak és kézmozdulatoknak mind-mind szerepe van a vélemény formálásában. Ami a verbális kommunikációt illeti, gazdag szókincsből adódó megfelelő szóhasználattal, hangsúlyozások és hanglejtések hangsúlyozásával, szünetek tartásával is hatásosabbá tehetjük fellépésünket. Az öltözködésben is hasznos lehet megtalálnunk azt a stílust, ami kifejezi egyéniségünket, jellegzetessé teszi megjelenésünket, de mégsem hivalkodó. A testi-lelki egészség – mint ahogyan az élet összes területén – itt is kulcsfontosságú.

Hogy kezdhetek hozzá?

Néhány gyakorlati tipp elsőre furcsának tűnhet, viszont a komfortzónából való kilépés mindenféleképpen pozitív változásokat fog okozni.

  • Önbizalom növelése érdekében: használd ki a rendelkezésedre álló teret! Ha erre nincs lehetőséged, akár a mosdóban is fel-le nyújtogathatod a kezedet. Ha nagyobb helyed van, érdemes lehet magad körül körözni a karjaiddal, lábaidat emelgetni. Egy idő után érezni fogod a változást.
  • Ha félsz a szóbeli megnyilvánulásoktól: gyakorolj a tükör előtt! Nyugodtan beszélj hangosan, jól artikulálva akár egyedül vagy, akár a családoddal, barátaiddal. Ha előre átgondoltad a mondanivalódat, elmondhatod párszor a beszédet úgy, hogy közben minél részletesebben elképzeled a szituációt, amelyben azt elő fogod adni. Akár kérdéseket is feltehetsz magadnak, és a közönség szemszögébe helyezve magad kritikákat is megfogalmazhatsz. Ha tükör előtt gyakorolsz, még a testtartásodat, mimikáidat is ellenőrizheted.
  • Ha nem szeretsz idegenekkel szóba elegyedni: tömegközlekedési eszközökön, vagy akár egy boltban, vagy az utcán is lépj oda bátran egy ismeretlenhez, és kezdeményezz beszélgetést, bármilyen témáról. Először furcsának tűnhet, de idővel egyre könnyebben megy majd.
  • A sikeres tárgyalások érdekében: tervezz időben! Gondold át, mire van szükséged. Kelj fel időben, akár már előző nap készítsd össze a ruháidat és az ételedet, ezzel is ráhangolódsz az alkalomra. Akár kulcsszavakat is írhatsz magadnak arról, hogy mi az, amit mindenképpen meg szeretnél említeni. Fontos, hogy nyugodtan menj be a tárgyalásra. Attól se aggódj, ha valami nem úgy sikerül, ahogy eltervezted: egy humoros, helyzethez illő lereagálással akár még hasznodra is válhat.

Források:

Olivia Fox Cabane: Személyes vonzerő – A karizmatikus ember titka (2016)

Allan Pease: Testbeszéd – Gondolatolvasás gesztusokból (2014)

Kép forrása: pexels.com